aku jiwa kosong

aku jiwa kosong..entry kali hanyalah sekadar rekaan sahaja.aku pon sebenarnya tak tau nak taruk apa tajuk gmbr tu..tgk macam sesuai je jiwa kosong..haha.kali ni aku ke tugu negara utk sesi pembelajaran aku..aku gerak dengan seorang mmbr aku,amir..sebenarnya adalah mamat tu ajak aku ke tugu negara,tp syuu..aku mmg tak leh terima r org syuu ni..takleh harap utk bangsa..mati lagi bagus r..takpa..aku leh r terima kalau dia ada prob ke..lain kali biar aku lak yg buat syuu kat org..aku malas nak ckp nama.faham2 je la..tak kisah apa nak difikirkan..thats my prinsip..kadang-kadang aku langgar gak..tp prinsip aku ni lah yg mmbuatkan abg2 aku respect kat aku..


aku rasa dah lewat gak aku upload gmbr ni..esk ada kelas..ah..tension nya..kak pah..esk plak aku teringin nak gerak kat bukit jalil tgk keta..pastu klas lak..kalo penat aku plak yg syuuu..asyik org lain buat,biar aku lak yg buat..hahah..kepada2 yg terasa tu,takyah lak terasa..just remember dan ingat..aku peduli apa..haha

die-art

no tel: 0126467628/0137035612
email : mohidi_8@yahoo.com
blog : www.die-art8.blogspot.com
y.m : mariost_superman@yahoo.com

bila aku berkata terus

rasanya baru je aku upload..haha.biasalah..aku tak biasa duduk diam..mesti kena jalan2 atau uat keja..kali ni mmbr aku, faiq ajak kuar g jalan2..aku suka jalan2..haha..bincang2,last2 dia ajak g tpt yg aku dah pegi..adus..bosan r cmni..takpa..aku boleh tunjukkan depa ni tpt2 yg depa tak pernah p..haha.jd pemandu pelancong la plak..haha.malas nak ckp lagi tempat mana yg aku p..


gambar ibu sedang membawa anaknya jalan-jalan..mesra ibu dengan anak..huhu
my first try..hhuhu..balik je dari tu,kami terus rancang nak uat menda lain..tp masa tidak mencukupi kami..adalah bberapa keping gambar yg dapat dihasilkan..inilah light trail..








akan bersambung......

die-art
no tel: 0126467628/0137035612
email : mohidi_8@yahoo.com
blog : www.die-art8.blogspot.com
y.m : mariost_superman@yahoo.com

Taman Bukit Jalil

Rabu ni memang memenatkan. lepas je aktiviti gerko maktab aku terus balik.tp gerko pengakap kali memang bes.kami dikehendaki memasak.mcm masakan kami buat,salah satunya biawak panggang,kura-kura salai,sate siput babi dan sebagainya..haha.lepas je balik ke rumah,mmbr aku pon,Amir terus mengajakku ke taman bukit jalil..dah lewat pon boleh pergi gak..tak berapa nak bes la sebab kali kami pergi tak ramai sgt..nak ajak mmbr lain takut tak sempat..Peq,lupa lak nak ajak hg..hahah

gambar candid yang diambil oleh mmbr aku.masa ni ada org tgh ngorat aku.aku pon lambai la minah tu..haha.bengong...

apa dia ni? bulat-bulat mcm bumi..nak kata bumi dah ada bumi kat bawah..


boleh tahan bumi tu..bumi tu direka khas utk aktiviti lasak..kalo nak main senang je,bawak masuk basikal kat dalam pastu pusing 360 darjah..mcm naik motocross tu..

inilah mmbr aku yg mengajak aku ke sini..amir nama dia..
kat taman ni ramai org yg jogging..bes tpt ni..suasana pon seronok dan aman..
aku pergi ke sini sampai malam..dari pukul 6.30 sampai kol 8.30..jgn ingat aku tak solat..surau ada tau kat sini..tgk r tunjuk arah tu.

memang memenatkan..balik gerko je terus ke sini..tak berehat langsung..nasib baik takda kerja nak kena hantar esk..huhu.boleh la aku bersuka ria hari ahad ni plak..kami rancang nak pergi genting..lagi seronok..
sekian daripada saya..tak da cerita pon yg nak dikongsi..

die-art
no tel: 0126467628/0137035612
email : mohidi_8@yahoo.com
blog : www.die-art8.blogspot.com
y.m : mariost_superman@yahoo.com

pintu taubat sentiasa untuk kita


aku sedang memikirkan suatu yang baru.kali ni aku nak buka suatu penulisan berjudul Taubat..haha,mcm seorang ustaz..aku mmglah seorang ustaz.ustaz kalau diertikan dalam bahasa melayu adalah seorang yang menyampaikan ilmu..gurulah yer..

Cikgu Dayat: Semekom ustaz..lama tak dengar khabar? sihat tak..
Ustaz Dayat: Walaikumussalam..oh, Cikgu Dayat!alhamdullilah, sihat sentiasa.. Cikgu pula apa kabar?
Cikgu Dayat: Saya sihat..huhu.ustaz ni mahu kemana?
Ustaz Dayat: Takkanlah cikgu dayat tak tau saya ni mahu kemana..Sekarangkan sudah masuk waktu isyak,sudah tentulah saya mahu ke surau..Cikgu Dayat tak nak sertai ke..
Cikgu Dayat: (berseluar pendek)Oh tak ye juga!tak perasan lak saya sudah azan.(sedang mengarukan kepalanya).Tp saya mmg nak ke sana ustaz. Ustaz ni takkan tak kenal saya. Saya lah yang selalu ke surau. Apa la ustaz ni..buat tak tau lak..Mari kita gerak.
Ustaz Dayat: Betul ke ni cikgu. Saya takut cikgu je yang buat-buat tak tahu..Mana boleh kita sembahyang pakai seluar pendek..Lagipun berdosa kita buka aurat. Kalo cikgu tak ada kain, aya boleh kasi pinjamkan..
Cikgu Dayat:Oh tak ye juga. Bengong kot saya ni (reaksi muka yang malu). Tak pa la ustaz, saya ada kain sendiri. Saya balik dulu untuk tukar pakaian. Ustaz booking tempat saya dlu. Pastikan di belakang imam.. Saya balik dlu..

Cikgu Dayat n Ustaz Dayat tu watak yang berbeza. hanya rekaan semata-mata. tak kena yang hidup atau pun yang mati. dan kedua-duanya bukan saya tau..haha.kena letak nama sendiri sbb tak mau ada penyindiran berlaku..haha

daripada cerita yang tak menarik ni, nilai yang boleh saya jelaskan adalah jangan lah kita pakai seluar pendek kat luar..sebab apa tau..kalo kita pakai seluar pendek kat luar nnti kena gigit nyamuk..faham2 sendirilah napa tak leh pakai seluar pendek..

sekian daripada saya,

die-art
no tel: 0126467628/0137035612
email : mohidi_8@yahoo.com
blog : www.die-art8.blogspot.com
y.m : mariost_superman@yahoo.com

sepi tanpa kata




entry kali mengambarkan kehidupan seorg yg sepi..senang je nak buat gmbr yg merakamkan seorang yg sepi..objek dlm gmbr jgn banyak sgt..kalo banyak nmpak tak sepi lak..(btulkan.main rodah je..kalo ada silap bgtau)bukan aku nak ckp aku ni sepi..tak r..walaupun aku tak lah rindu berkasih seperti rakan-rakan aku yg lain,tp aku still ada kengkawan..tiada erti bg ku ingin ku katakan aku sepi sbb aku ada keluarga yang bahagia,kengkawan yang baik,iqa..sapa tu,dan musuh-musuh ku yang baik..haha...berlakon sket..
kali ni saya ingin tujukan sebuah lagu kepada sesiapa yg kesepian..sedih lagu ni..bajet menghayati lak..layan je la..zazzzz
i go by aizat

video
Guitar Tuning Down 2 fret

G - D/F# - C/add9 - G
So long, fare thee well

Em - G - Am - D
The dancer and the dancing days have taken leave and fell

G - D/F# - C/add9 - G
So turn down this bed of stone

Em - Am - C - D - G - Am - Am/B
Quench me with the deadly nightshade from the rose that you belong

C - G - Am - Am
The long December rain is falling now

C - G - Em - Em
Running down on streets to nowhere

C - G - Am - Am
Music is my life – you’re my sweetest nightingale

Bm7flat5 - E7 - Am - Am/B - C
But I can’t hear it here no more

G - D/F# - C/add9 - C/add9
And I go

G - D/F# - C/add9 - C/add9
I go

G - D/F# - C/add9 - G
Hush now, dont shake or break

Em - G - Am - D
Words have fallen silent like soldiers to the grave

G - D/F# - C/add9 - G
No matter what they do or say

Em - Am - C - D - G - Am - Am/B
Lay me on the sleepy meadow by the tracks upon your face

no tel: 0126467628/0137035612
email : mohidi_8@yahoo.com
blog : www.die-art8.blogspot.com
y.m : mariost_superman@yahoo.com

kalau anda rasa gembira tepuk tangan

malang betul nasib mereka
hari ni ramai orang bernasib malang..ish..kesian gila.mula-mula tengok orang accident,kesian ..huhu.kadang-kadang kita bukanlah yang salah.orang naik moto elok-elok kena langgar ngn kenderaan besar..kawan abang saya lak dah dua orang accident pada masa yang sama..masuk hospital sampai kena tahan wad..pastu yang paling kesian lagi..kawan rumah saya pon ade yang bernasib malang gak..accident sampai alami kecacatan kekal..patah gigi separuh..kesian..elok-elok muka market dipasaran jd gitu plak..tu la..kita tak sedar walaupun kita baa elok-elok pon maut ada dimana-mana..bahaya menanti kita kat depan..bawak elok pon kena langgar lagi la kalo bawak laju-laju..mcm ni ja..elok kita baca doa dlu sebelom naik kenderaan..kalo mati pon kita ada la juga berdoa ngn tuhan utk selamatkan kita..niat pon kena la baik..ni bca doa bukan main..tp pergi disco..haha,,pastu malam tu nampak lagi accident depan mata..kali ni tak teruk tp yang kena tu makcik tua..kesian..kalo muda lagi takpe..nak tolong ramai org..huhu.apa-apa je la..semua nya kehendak illahi..kita ni hanya mampu meneruskan sisa hidup dengan mentaati-Nya..hehe..
rasanya gambar ni takda kena mengena ngn cerita ni..apa-apa je la..
masih perlu dipertingkatkan lagi..kaedah cuba jaya daripada saya..
benda yang tak pernah ku temui lagi..siapa tahu bendalah ni?
amir sedang mencuba mainan barunya..hehe.

sesi bertukar pendapat..hehe

sekali dua aku buat kali ni..gian terasa di kepala..haha.posing sana,posing sini.terasa ingin aku berteriak lepas aku abis satu masalah..kali ni akusudah bebas dari rekrut sebulan di kem rejimen..hahah..baru aku nak lepaskan kat sini..sudah lama baru aku terfikir..aku rase mcm nak jerit kuat-kuat je..tp bila aku kuar je aku rasa kan suasana makin berubah..sebulan kat situ mcm setahun..mcm mana la ngn askar btul..makin perit terasa..akhirnya aku dapat merasai apa yang mereka rasa..itulah satu pengalaman aku walaupun tak seberapa pon..hahah..banyak lagi aku nak cerita kan pengalaman aku kat sana..tp rasanya malas la nak tulis..sbb terlampau banyak sangat..pengalaman ni aku rasa bukan semua org merasakan kecuali mereka-mereka ini turut serta skali..hehe.kalo anda rasakan anda ini sanggup untuk memperjuangan untuk negara, dialu-alukan..hahaha..
akhirnya dapat gak saya kuar outing..lepas gian skali lagi..kali ni saya ikut rakan photo saya, peq turbo..dia tunjukkan saya tempat yang menarik.sebenarnya tak menarik pon sbb banyak dengan sampah sarap..nak uat camna..mcm tulah rakyat kita..susah sebenarnya nak dapat tempat yang bersih, ada lah beberapa tempat yang bersih kat negara kita..walau apapun saya tetap bangga dengan negara kita walaupun ada yang tak bertanggungjawab tetapi masih ada lagi masyarakt yang menghargainya..

sekian daripada saya walaupun saya tak menceritakan pon sangat pengalaman di rejemen saya..
bukan sebab malas..tp kalo nak tau pengalaman saya turut serta la..hehe


die-art
no tel: 0126467628/0137035612
email : mohidi_8@yahoo.com
blog : www.die-art8.blogspot.com
y.m : mariost_superman@yahoo.com

bukan sekadar penulisan



Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja)dengan wanita yang bukan mahram."

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.
Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala
yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya." (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)
sentuh...
Dulu, saya pelik, kenapa pegang tangan pun mesti dijadikan salah satu garis pandu untuk don'ts dalam couple. Bukankah pegang tangan sesama bukan muhrim itu haram, garis pandu untuk orang Islam, bukan hanya bila couple?
Itu asas pengetahuan dan pengamalan dalam Islam. Mudah saja. Jangan sentuh orang yang bukan muhrim. Jika garis pandu asas ini tidak dipatuhi dan suruhan Tuhan dizalimi, itu yang bermulanya benda-benda lain yang diluar kawalan kita.
Nabi pesan, sentuh kulit babi yang berdarah tu lebih baik daripada kita sentuh kulit orang yang bukan muhrim kita. Babi tu sehina-hina makhluk pada pandangan kita, orang Islam. Rupa-rupanya, ada lagi yang lebih hina daripada itu. Orang yang membiarkan dirinya disentuh oleh orang yang bukan muhrim lebih hina daripada babi.
Begitu juga dengan bangun subuh. Kalau orang yang masih berselimut walaupun dah dengar azan subuh, dia seperti menyelimuti dirinya dengan kulit babi.

"Heleh, beda'ah betul. Selimut, selimutlah. Kulit orang, kulit oranglah. Mana nak sama dengan kulit babi?"

Bendanya memang tak sama. Dosanya sama. Bukankah semua amalan, dosa dan pahalanya bergantung pada niat?
Semuanya bergantung pada keyakinan kita pada Tuhan. Yakin, bukan setakat percaya. Kita semua percaya Tuhan itu ada. Tapi kita benar-benar yakinkah yang Tuhan itu ada? Kiranya iya, kita akan akui dan geruni segala kekuasaan-Nya. Kita akan turuti setiap kemahuannya dan tinggalkan larangan-Nya.
Kita akan ingat, walaupun hanya makwe/pakwe kita saja yang tahu apa yang kita buat, tapi Tuhan nampak dan tahu setiap sesuatu. Setiap daun yang gugur, dan setiap rasa dalam hati. Dia yang Maha Mengetahui. Dan Dia uji kita, ingatkah kita pada Dia?

terima kasih kepada si penulis


sedikit salingan yang disediakan..aku suka tiang,gmbr ni menunjukkan terdapat lima tiang hanya satu je yg kurang karatnya.maksudnya tak tau.hahah..
semoga apa yang saya sampaikan tidaklah menyinggung hati mana-mana pihak..yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk sebenarnya datang dari saya sendiri..tp baik buruk dari baik..hehehe..

sekian,



die-art
no tel: 0126467628/0137035612
email : mohidi_8@yahoo.com
blog : www.die-art8.blogspot.com
y.m : mariost_superman@yahoo.com

 
©2009 die-art photography | by TNB